Ugrás a tartalomra
Dora György
  • Login
  • Blog
  • Nagyjátékfilmek
  • Televíziós projektek
  • Rólam

görög dráma

Imígyen szóla Nietzsche

Dora György – 2021. október 15. (péntek) - 07:09

Nietzsche
görög dráma
Imígyen szóla Nietzsche

177 évvel ezelőtt ezen a napon született a sokak által csak Hitler kedvenc filozófusaként emlegetett Friedrich Nietzsche. Munkásságának megfejtése szerintem csak annyi, hogy nem filozófus volt, hanem esztéta és esztétaként főfeladatának tekintette Wagner műveit a klasszikus görög tragédia újjászületéseként felmutatni. Ha ezzel tisztában vagyunk, bátran nekiláthatunk A tragédia születése című alapművének értelmezéséhez, hiszen ő volt az első, aki valós megértést adott a görög kultúrához.

  • Tovább a Imígyen szóla Nietzsche című tartalomra

„Sok van mi csodálatos, de az embernél nincs semmi csodálatosabb”

Dora György – 2021. február 23. (kedd) - 22:44

görög dráma
attikai tragédia
színháztörténet
„Sok van mi csodálatos, de az embernél nincs semmi csodálatosabb.”

Ahogy előző bejegyzésemben írtam, Major Tamás a hetvenes évek végétől hirdette megfejtését Sztanyilavszkij-ról és Brecht-ről, miszerint Sztanyiszlavszkij a világnézeti realizmus atyja, Brecht pedig ezt fejelte meg azzal, hogy behozta a színházba a dialektikát. Ebből a nézőpontból elég nehéz a görög tragédia gyökeréig ásni, bár tény, hogy született egy-két egész hatásos osztályharcos Antigoné, de azok az előadások valójában csak a felszínt kapirgálták.

  • Tovább a „Sok van mi csodálatos, de az embernél nincs semmi csodálatosabb” című tartalomra

Oidipusz, avagy az ember tragédiája

Dora György – 2021. január 22. (péntek) - 10:53

görög dráma
attikai tragédia
színháztörténet
Oidipusz, avagy az ember tragédiája

Mielőtt végleg lekattannék Major Tamásról, meg Sztanyiszlavszkij-ról, kell egy kicsit foglalkoznunk a görögökkel, illetve a Majorék által eléggé alulreprezentált attikai tragédiával. Már a nyolcvanas években sejtettem, hogy a görög tragédia mögött nagy titkok lappanganak, és ez nem (csak) abból fakadt, hogy nem (igazán) értettem az Antigonét, vagy az Oidipusz királyt, de elég szemet szúró volt, hogy Molière-hez, vagy Shakespeare-hez képest mennyire nem hangsúlyos a képzésünkben Aiszkhülosz, Euripidész vagy Szophoklész.

  • Tovább a Oidipusz, avagy az ember tragédiája című tartalomra